Beslagen autoruiten

Heeft u ook vaak last van beslagen autoruiten? Bedenk goed dat een goed werkend aircosysteem dit probleem sterk kan verminderen. Ook in de winter!

Beslagen autoruitenDe beslagen ramen worden niet zo snel schoon als normaal

Een van de belangrijkste eigenschappen van een goedwerkend aircosysteem in de auto, is dat beslagen ramen snel schoon worden. Echter, in de herfst en winter blijkt dit niet altijd te werken. Om de oorzaak te kunnen achterhalen, eerst een korte uitleg over de werking van een aircosysteem.

In het aircosysteem wordt een speciaal gas, ook wel koudemiddel genoemd, dankzij een compressor (wordt vaak aircopomp genoemd) samengeperst naar een druk van zo’n 10 tot 15 bar. Dit onder druk gebrachte gas heeft nu een temperatuur van zo’n 60 tot 70 graden. Van de compressor gaat het gas naar de condensor die in de meeste gevallen voor de radiator zit en wordt daar door rijwindkoeling en een extra ventilator terug gekoeld naar circa 40 tot 45 graden. Tijdens deze koeling gaat het koelmiddel onder druk over van gasvormig naar vloeibaar. Nu gaat het vloeibare koudemiddel via een filter/droger en een ventiel, het expansieventiel, naar de verdamper die in het dashboard zit. In het ventiel wordt de druk tegengehouden en een variabele, kleine doorstroomopening zorgt dat het koudemiddel, als het in de grotere ruimte van de verdamper komt, weer gasvormig wordt. Dit natuurkundig verschijnsel zorgt voor afkoeling van de verdamper. Hetzelfde afkoelen gebeurt in een gasfles als de kraan in één keer wordt geopend en het gas naar buiten kan. Dan zie je aan de buitenkant ijsvorming. De warme, vaak vochtige lucht in de auto wordt met een ventilator langs deze verdamper gevoerd en wordt afgekoeld. Als bijkomend verschijnsel wordt ook vocht aan de afkoelende lucht onttrokken. Het gas heeft nu nog een temperatuur van zo’n 4 tot 10 graden en wordt in de compressor gezogen waar het proces opnieuw begint.

Bij een hoge luchtvochtigheid en volop werking van het aircosysteem kan het zelfs voorkomen dat de verdamper gaat dichtvriezen. Dan kan er dus geen lucht meer langs en door worden geblazen en zal de koeling niet meer werken. Om dit tegen te gaan zit er aan of in de verdamper nog een speciale voeler (ijssensor) die er voor zorgt dat bij een temperatuur van de verdamper van ongeveer 4 graden, het systeem wordt uitgeschakeld.

In feite is het dus het drukverschil dat zorgt voor koeling en vochtonttrekking. Bij een lage buitentemperatuur heeft het koelmiddel de eigenschap dat de druk ook een stuk lager blijft. Het komt dan niet met drukken boven de 10 bar bij het expansieventiel, maar vaak is de druk zelfs niet hoger dan 5 à 6 bar. Door dit lage drukverschil wordt ook veel minder warmte onttrokken en wordt geen of weinig vocht uit de lucht gehaald.
Even weer het voorbeeld van de gasfles: Als de fles vol zit en je draait de kraan open, ontstaat ijsvorming. Bij een (bijna) lege fles is de druk veel lager en zie je ook geen ijsvorming.

Als in de zomer de auto even met draaiende motor en ingeschakelde airco stil staat zie je meteen al een plasje water onder de auto, wat het vocht is dat dankzij de verdamper uit de lucht wordt gehaald. In het najaar en winter kom je deze vochtvorming niet tegen. En als de temperatuur bij een koude auto rondom de verdamper zelfs lager ligt dan 4 graden, wordt het hele systeem niet ingeschakeld omdat de hierboven omschreven ijssensor dit niet toelaat. Begrijpelijk dat het dan langer duurt voordat de autoruiten niet meer beslagen zijn.

Als extra ongunstige bijkomstigheid is de auto in najaar en winter vaak ook veel vochtiger door regen, natte kleding en schoenen etc. Omdat nu het aircosysteem niet volop mee helpt om de ruiten vochtvrij te maken, zult u zelf actie moeten ondernemen om zo comfortabel mogelijk te kunnen wegrijden.

Wat kuVochtvreter tegen beslagen ruitennt u zelf doen

• Op de eerste plaats voorkomen van een vochtige auto door geen natte jassen, schoenen ed in de auto te laten;
• Zorg ervoor dat vooral in vochtige tijden het aircosysteem goed gevuld is en volop kan werken;
• Veel hulp kun je krijgen van een “vochtvreter”. Een simpel hulpmiddel en voor weinig geld te koop (oa bij Action). Plak de vochtvreter met tape vast op een stevige plaats, bijvoorbeeld onder de stoel of in de kofferruimte en je zult verbaasd staan van het resultaat. Wel even met regelmaat het bakje legen en het zakje met silica wisselen. Trouwens, deze manier van vochtvrij maken werkt ook erg goed bij een auto zonder aircosysteem.
• Zorg voor een schoon interieurfilter.