Schakelaars en sensoren

Drukschakelaars

Drukschakelaars

Tussen de verdamper en de compressor kan een electrische drukschakelaar geplaatst zijn in de lagedrukzijde van het aircosysteem.
Deze is in serie geschakeld met de compressorkoppeling.
Indien in de lagedrukzijde de druk daalt tot onder de 2,0 bar, wordt de koppeling uitgeschakeld. De druk zal weer stijgen als de compressor uitgeschakeld is. Bij een bepaalde druk wordt de koppeling weer aangetrokken. Dit proces herhaalt zich constant. De druk (verdampingstemperatuur) wordt hiermee op een vaste waarde gehouden. Voor het hogedrukgedeelte is er ook een soortgelijke schakelaar.

Thermistor

De thermistor wordt gebruikt om het systeem te beschermen tegen bevriezing. Deze is geplaatst op de verdamper en meet de temperatuur hiervan.

Temperatuursensor

In verschillende aircosystemen is een temperatuursensor aanwezig. Deze is dan gemonteerd op het compressorhuis en wordt gebruikt om wrijvingsschade aan de compressor te voorkomen. De sensor verbreekt de serieschakeling wanneer de temperatuur van het compressorhuis te hoog wordt. De druk wordt dan te hoog.

De elektronisch gestuurde compressoren hebben een stuurunit in de compressor zitten. Dit product is behoorlijk storingsgevoelig. Ook de geringste vervuiling of slijtage kan zorgen voor een slechte werking van de elektronische klep.

Om aan deze compressor een goede diagnose te kunnen stellen, is normaal gesproken een speciale testunit nodig. Heeft u als autobedrijf deze testunit niet, kom gerust met de auto langs. Wij helpen u graag. Van de meeste compressoren hebben wij deze elektronische klep op voorraad. Het is eigenlijk niet meer of minder dan een stappenmotortje.

Heeft u met regelmaat jonge auto’s (vooral van de VAG-groep en Mercedes) voor onderhoud en/of aircoreparatie, dan is een testunit vrijwel onmisbaar. Wij leveren de testunit voor een redelijke prijs, uiteraard inclusief een goede instructie.