Verdamper

Verdamper
Verdamper

Net als een condensor is de verdamper ook opgebouwd uit een buizenstelsel en lamellen. In het buizenstelsel verdampt het binnenstromende koudemiddel. De verdamper zet het vloeibare koudemiddel om in gasvormig. Er wordt warmte aan de tussen de lamellen doorstromende lucht onttrokken. Het vrijgekomen vocht slaat op de verdamper neer. Het condenswater bindt stofdeeltjes en stuifmeelkorrels aan zich en wordt via een afvoerslang naar buiten afgevoerd.

Verdampers zijn geplaatst achter het dashboard. Deze wordt nog wel eens verward met de condensor, welke aan de voorzijde van de auto geplaatst is. Dit zijn echter 2 hele verschillende componenten van het aircosysteem.

Vervanging

Vervangen van een verdamper
Vervangen van een verdamper

Inmiddels is onze ervaring dat het nog veel te vaak voorkomt dat door de garage een verkeerde diagnose wordt gesteld, zeker met betrekking tot de verdamper. Er wordt gedacht of aangegeven dat de verdamper lek is. Vervolgens wordt een prijs afgegeven waar bijna iedereen van schrikt. Het zijn dan de uren welke nodig zijn voor vervanging die de reparatie duur maken. In de meeste gevallen dient het dashboard namelijk gedemonteerd te worden. Voordat aan deze klus begonnen wordt, is het van belang om zeker te weten dat dit het euvel is. In veel gevallen blijkt het lek zich namelijk ergens anders in het systeem te bevinden. De reparatie valt dan (in 99% van de gevallen) uiteindelijk vaak aanzienlijk goedkoper uit.

Indien wij een auto in onze werkplaats krijgen waarbij het vermoeden bestaat dat de verdamper lek is, gaan wij eerst uitgebreid onze eigen diagnose stellen. Indien onverhoopt blijkt dat de diagnose inderdaad juist is, hebben wij de auto gemiddeld 2-3 dagen nodig. Bij deze grote reparaties houden we liever wat meer tijd vrij. Alleen zo kan de reparatie goed worden uitgevoerd.