Onderhoud HFO-1234yf

Onderhoud HFO-1234yf met aircomachine KR100 HFO-1234yf
Onderhoud HFO-1234yf

Het onderhoud van een HFO-1234yf wijkt niet veel af met het R134a-systeem. Als aircospecialist nemen wij de tijd om alle aandacht te geven aan uw aircosysteem. Onze airco-onderhoudsbeurt omvat de volgende werkzaamheden:

  • Als eerste controleren wij de werking van het systeem, onder andere met behulp van een speciale vloeistoftester. Dankzij deze test kunnen wij al meteen vaststellen of onderhoud nodig is, maar ook of er niet eerst een meer ingrijpende reparatie gewenst is;
  • Als uit de eerste test blijkt dat waarschijnlijk een onderhoudsbeurt voldoende zal zijn om een storingvrij aircosysteem te krijgen, gaan we verder met het leeghalen van het systeem;
  • Vervangen van de filter/droger (indien noodzakelijk). Normaal gebeurt dit om de twee vullingen en zonder meer bij reparaties aan het systeem;
  • Nu wordt het systeem met behulp van stikstof onder druk gebracht, soms wel oplopend tot 10 bar, om daarna met een speciale lekvloeistof te kijken of er een lekkage is. Als extra zekerheid controleren wij ook nog eens met een speciale lamp en met een zogenoemde gaslekzoeker naar lekkages;
  • Als er geen lekkage wordt waargenomen gaan wij het complete systeem gedurende een half uur vacumeren (ontvochten). Dit is een extra controle op vacuümlekkages. Bovendien halen we zo meteen het eventueel aanwezige vocht uit de installatie. Bedenk dat twee theelepeltjes vocht al funest kunnen zijn;
  • Na het vacumeren wordt het systeem met de juiste hoeveelheid speciale airco-olie bijgevuld. Bij dit bijvullen wordt goed gekeken naar de hoeveelheid olie die nodig is. Te weinig olie is een probleem, maar de problemen die kunnen ontstaan door een teveel aan olie moeten zeker niet worden onderschat;
  • Afhankelijk van de inhoud van het systeem, wordt 2 tot 10 cc fluor bijgevoegd. Bij een volgende controle kunnen dan eventuele (kleine) lekkages sneller opgespoord worden;
  • De juiste hoeveelheid koudemiddel HFO-1234yf wordt in het aircosysteem gepompt. Nu kan de compressor zijn werk weer doen en worden de werking van het systeem en de diverse drukken in het systeem gecontroleerd;
  • Tijdens de onderhoudsbeurt is er een extra controle van de condensor. Vaak is het goed om deze aan de voorzijde extra te reinigen om vliegen ed te verwijderen. Tevens geven wij extra aandacht aan de ruimte tussen condensor en koeler. Hier hoopt zich vaak vuil en bladeren op. Doe je dit niet, dan bestaat er meer kans op lekkage omdat aluminium extra corrosiegevoelig wordt dankzij de bijtende stoffen die verterende insecten en bladeren kunnen afgeven;
  • Wij controleren de juiste werking van drukschakelaars, ventilatoren en blowers;
  • Dankzij een gerichte controle van alle slangen en leidingen voorkomen wij dat deze onder spanning gemonteerd zitten. Ook wordt gecontroleerd dat ze nergens langs schuren of op een andere manier beschadigd kunnen worden;
  • Uiteraard worden de aandrijfriemen op slijtage en spanning gecontroleerd. Een te slap gespannen aandrijfriem kan een verminderde koelprestatie veroorzaken, terwijl een te strak gespannen riem een vroegtijdig einde van de compressor kan betekenen;
  • De verdamper (in het dashboard) en de luchtkanalen worden gereinigd met een bacteriedodend middel. Niet alleen rondom de verdamper maar ook via inlaatkanalen spuiten wij het reinigende goedje naar binnen. Een goed werkende airco en een gereinigd systeem zorgen ervoor dat vieze luchtjes normaal tot het verleden horen. Is er een extreem “bacterieprobleem” dan is alleen ultrasone reinigen een oplossing. Hiervoor bent u wel iets extra geld kwijt.
  • Het interieurfilter wordt gecontroleerd en zo nodig vervangen. Als vervanging van het interieurfilter nodig is, leveren en  monteren wij deze voor slechts € 25,- p.s.
  • Nog even het (airco)onderhoudsboekje invullen en wij zijn er van overtuigd dat u weer de nodige kilometers met een prima werkende airco verder kunt.

Wij rekenen een vaste prijs voor de werkzaamheden van € 59 (incl. BTW). Daarbij komen de kosten voor het gebruik van het koudemiddel HFO-1234yf. Gezien de sterk schommelende prijs hiervan en de wisselende hoeveelheid per auto, wordt het gebruik apart doorberekend (in tegenstelling tot onderhoud met R134a).