De compressor van uw auto airco
Compressoren zijn er in een vijftal verschillende uitvoeringen. Ze vervullen allemaal dezelfde functie, namelijk het rondpompen van koudemiddel door het systeem. Door het samenpersen van koudemiddel in de compressor worden de druk en temperatuur verhoogd, waardoor tijdens het condenseren de opgenomen warmte kan worden afgevoerd.
We kunnen compressoren indelen naar de wijze waarop deze worden aangedreven of de manier waarop de compressie tot stand komt. Hoewel in verreweg de meeste gevallen de airco-compressoren vanuit de krukas door een riem worden aangedreven zien we ook elektrisch aangedreven compressoren verschijnen. Bij de mechanisch aangedreven systemen kan al dan niet gebruik worden gemaakt van een elektro-magnetische koppeling. De koppeling zorgt er voor dat de compressor van de aandrijfriem wordt losgekoppeld wanneer de airco moet worden uitgeschakeld. Deze magnetische koppeling treffen we aan bij de compressoren met vaste en variabele opbrengst met interne regeling.
De 3 meest voorkomende compressoren lichten we graag toe.
Zuigercompressor / Tuimelschijfcompressor
Vijf of zeven zuigers worden door een kantelplaat (tuimelschijf) bewogen. Er zijn types met vaste kantelplaat maar tegenwoordig komt een variabele kantelplaat ook steeds vaker voor. Deze wordt, al dan niet elektronisch, variabel gemaakt en zo ontstaat meer of minder druk.
Scrollcompressor
Een compressor die, vooral bij kleinere motoren, steeds meer gebruikt wordt is de scrollcompressor. Voordeel van dit type is dat ze compact zijn met weinig bewegende delen. Nadeel is dat deze compressoren gevoelig zijn voor vervuiling en onvoldoende smering. Tevens is dit type compressor niet geschikt voor externe besturing.
Schottencompressor
De werking van een schottencompressor is te vergelijken met bijvoorbeeld een luchtsleutel. Ook bij deze compressor geldt dat hij klein en compact kan zijn. Net als de scrollcompressor is een schottencompressor gevoelig voor slijtage en heeft hij relatief veel smering nodig.